Smutna wiosna...


W dzisiejszym dniu przypada rocznica powstania w Getcie Warszawskim, zbrojnego wystąpienia żydowskich podziemnych formacji zbrojnych, trwające do maja 1943 roku. Do walki przystąpiło około 1 tysiąc słabo uzbrojonych osób wspieranych przez pozostałą ludność zamkniętej dzielnicy polskiej stolicy.


Było ono, także pierwszą tego typu akcją o tak dużej skali podjętą przez polskie organizacje podziemne przeciwko Niemcom, a zarazem miejskim wystąpieniem w Europie okupowanej przez ładnie ich obecnie nazywanych hitlerowców. Jego bezpośrednią przyczynę stanowiła decyzja o likwidacji getta zapadła w ramach realizowanego przez gorliwych wyznawców Hitlera planu zagłady Żydów. Wybuchło w wigilię trwającego osiem dni żydowskiego święta Pesach zwanego Żydowską Wielkanocą. Jest ono najważniejszym i najstarszym dla tego narodu, a obchodzi się je upamiętniając wyzwolenia Izraelitów z niewoli egipskiej.


Tegoroczna rocznica powstania w Getcie Warszawskim przypada w Wielki Piątek. Dla Chrześcijan to, także jeden z najważniejszych dni, czas powagi, skupienia, pobożności oraz wspominania męki i ukrzyżowania Chrystusa. Mówi się o nim, że jest Dniem Krzyża.

Mój region jest silnie związany z narodem żydowskim, a historia dąbrowsko-żydowska długa. Osobiście od wielu lat staram się ją nagłaśniać wraz tutejszą zabytkową synagogą mieszczącą obecnie Ośrodek Spotkania Kultur. Sprawy te były m.in. tematem mojej pracy dyplomowej wieńczącej studia podyplomowe. Historią tą starałam się zainteresować moich wykładowców. Kiedy podczas studiów magisterskich rozpoczęłam współpracę z „Kurierem Chicago” będącym wtedy „Kurierem codziennym”, jednym z moich pierwszych tekstów był właśnie obszerny artykuł o wspomnianej synagodze. Tematom tym poświęciłam wiele uwagi. Później zajmowałam się nimi zarówno podczas mojej pracy w ówczesnym miejscu zatrudnienia, jak też później. Mogę powiedzieć z pełną odpowiedzialnością, że w 2008 roku sprowadziłam do Dąbrowy Tarnowskiej ówczesnego ambasadora Izraela w Polsce Pana Davida Pelega. Stało się to dzięki moim kontaktom z Panem Michałem Sobelmanem. Przybyła, także Pani Anna Rutkowski z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie związana z projektem tejże placówki „Wirtualny Sztetl”. Sporo materiałów do niego na temat mojego miasta opracowałam również sama choć nie musiałam tego robić. Po zakończeniu pracy w Urzędzie Miasta napisałam też w sprawie synagogi - zrujnowanego wtedy zabytku - prywatne listy z prośbą o wsparcie finansowe oraz patronat honorowy nad jego odrestaurowaniem do następujących osób: Ś.P. Prezydent Lech Kaczyńskiego, wtedy obecnego Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego oraz będącego wtedy Ministrem Spraw Zagranicznych Pana Radosława Sikorskiego

List do Ś.P. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego zainteresował ówczesnego Pana Prezydenta i miałam telefon z jego kancelarii. Ostatni z wymienionych przysłał mi dwa razy zdjęcie z autografem...

Temat historii dąbrowsko-żydowskiej, jak też synagogi poruszałam wielokrotnie w Internecie, na stronach dziennikarstwa obywatelskiego oraz w prasie na różnych kontynentach. Dodam, że poprzez moje publikacje skontaktowały się ze mną pewne osoby, wymienię m.in.: Pan Itay Schindel wnuk dr Leona Schindela - nadmienię, że osoby z tej rodziny występują w filmie Stevena Spilbarg'a „Lista Schindlera”, Pan Leon Kamm, pewien pracownik Instytutu Yad Vashem, polski i niemiecki historyk Pan Bogdan Musiał oraz z Fundacji im. Adama Mickiewicza w Kanadzie jej Prezes Pan Ryszard Tyndorf.

Jestem również najprawdopodobniej pierwszą osobą, która przybliżyła na świecie, poza Polską następującą historię: Mało znana historia. Beleryt.





Komentarze

Skontaktuj się ze mną!

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Archiwizuj

Pokaż więcej

Słowa klucze

Pokaż więcej
Blogi