Dzisiaj 1/11.
W szczególnym dniu, jakim jest
Święto Zmarłych, kilka słów o jednym ze szczególnych polskich miejsc - o
Panteonie Narodowym w Krakowie.
Słowo Panteon pochodzi z języka
greckiego – pantheon: pan – wszystek + theos – bóg, w religiach
politeistycznych – ogół bóstw, w sztuce starożytnych Grecji i Rzymu –
świątynia poświęcona wszystkim bogom.
Anna Hudyka |
Panteon Narodowy w Krakowie jest
miejscem wiecznego spoczynku najwybitniejszych twórców polskiej sztuki, kultury
i nauki. Stanowi kontynuację idei zapoczątkowanej pochówkami zasłużonych na
Skałce (o tym miejscu napiszę również w przyszłości) oraz nekropolii królewskiej na Wawelu. Mieści się w kryptach jednej z najważniejszych świątyń
stolicy Małopolski – zabytkowego kościoła parafialnego rzymskokatolickiego pod
wezwaniem Świętych Apostołów Piotra i Pawła znajdującej się na ulicy Grodzkiej
52a (jednej z najbardziej urokliwych i
reprezentacyjnych miasta) prowadzącej na majestatyczny Wawel.
Jak wspomniałam powyżej Panteon
Narodowy to miejsce wiecznego spoczynku jednych z najwybitniejszych Polaków.
Osób będących wizytówką naszego kraju, tych, z których nie tylko możemy, lecz
powinniśmy być dumni szczycąc się nimi, że są naszymi przodkami niezależnie od
osobistych przekonań i poglądów!
Anna Hudyka |
Kilka słów o historii Panteonu
Narodowego.
Idea powstania narodziła się w maju 2009, kiedy ojcowie
Paulini (gospodarze Klasztoru Na Skałce) zadecydowali,
iż tamtejsza krypta zasłużonych nie zostanie rozbudowana. Pomysłodawca
kontynuacji, to obecnie były już rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego pan
profesor Franciszek Ziejka. Jego pomysł zyskał licznych zwolenników. Poparcie
wyraziły, także w specjalnym liście intencyjnym środowiska twórcze (26/01/2010)
oraz władze samorządowe i wojewódzkie. Następnie 11 krakowskich uczelni
publicznych (Uniwersytet Jagielloński, Akademia Sztuk Pięknych, Akademia Muzyczna,
Akademia Górniczo-Hutnicza, Uniwersytet Ekonomiczny, Politechnika Krakowska,
Uniwersytet Pedagogiczny, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna, Akademia
Wychowania Fizycznego, Uniwersytet Rolniczy, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II
oraz, także Polska Akademia Umiejętności i Archidiecezja Krakowska) powołało do
życia Fundację pod nazwą „Panteon Narodowy”.
Anna Hudyka |
Należy zaznaczyć, że o pochówkach
w tym wyjątkowym miejscu decyduje Kapituła Panteonu – to jest: Minister Kultury
i Dziedzictwa Narodowego, prezesi: Polskiej Akademii Nauk, Polskiej Akademii
Umiejętności, Jego Magnificencja Uniwersytetu Jagiellońskiego, Metropolita
Krakowski, prezydent Miasta Krakowa oraz
Przewodniczący Rady Fundacji Panteon Narodowy.
Pierwszą
część Panteonu otwarto w 2012 roku, dokładnie w 400 rocznicę śmierci księdza
Piotra Skargi (zmarły w 1612 roku jezuita, główny przedstawiciel
kontrreformacji w Polsce, pisarz i nadworny kaznodzieja króla Zygmunta III)
spoczywającego w podziemiach kościoła.
Anna Hudyka |
Pierwsza pochowana osoba, to
jeden z najwybitniejszych polskich pisarzy, dramaturg i rysownik Sławomir
Mrożek. Spoczął w kryptach kościoła 17/09/2013.
Panteon jest udostępniony zwiedzającym. Można odwiedzić krypty
w godzinach otwarcia kościoła, jednak są niedostępne w czasie sprawowania
liturgii.
Przed
utworzeniem Panteonu Narodowego w kryptach świątyni po za kapłanem Piotrem Skargą pochowani zostali: Andrzej
Trzebicki (1607-1679, biskup krakowski, przemyski, senator, w 1674 pełnił funkcję interraksa w
zastępstwie prymasa) i Witold Szeliga Bieliński (1818-1833,
hrabia).
Anna Hudyka |
Po
utworzeniu Panteonu spoczęli tu: dramatopisarz i prozaik Sławomir Mrożek (2013
rok), biskup Tadeusz Pieronek (2019 rok), Karol Olszewski (1846-1915, polski
fizyk i chemik, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, między innymi pionier
kriogeniki - dział techniki wytwarzający, mierzący i
utrzymujący skrajnie niskie temperatury, wraz z Zygmuntem Wróblewskim –
profesorem Uniwersytetu Jagiellońskiego, fizykiem, członkiem Akademii
Umiejętności współautor skroplenia powietrza, tlenu, azotu i tlenku
węgla), Marian Rejewski (genialny matematyk, w 1932 roku złamał szyfr
niemieckiej maszyny Enigma dzięki pionierskiemu zastosowaniu matematyki w
kryptologii), Jerzy Różycki (wraz z Marianem Rejewskim i Henrykiem Zygalskim
jako dokonali złamania kodu Enigmy), Zygmunt
Wróblewski (1845-188, polski fizyk, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego,
członek Akademii Umiejętności, wraz ze wspomnianym powyżej Karolem
Olszewskim współautor skroplenia powietrza, tlenu, azotu i tlenku węgla, a
także wyznaczenia wartości krytycznych tych gazów oraz wielu innych. Wynalazca
kaskadowej metody skraplania gazów.), Henryk Zygalski (matematyk i kryptolog,
wynalazca koncepcji dzięki której Rejewski i Różycki dokonali złamania kodu
Enigmy), Adam Zagajewski (1945-2021, poeta, eseista, prozaik).
Anna Hudyka |
Ostatnia osoba spoczęła w Panteonie Narodowym w 2022 roku - to światowej sławy kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny, profesor i rektor Akademii Muzycznej w Krakowie, czterokrotny laureat nagrody Grammy, laureat niezliczonej liczby polskich i zagranicznych wyróżnień pan Krzysztof Penderecki (W 2012 brytyjski dziennik "The Guardian" nazwał go „najprawdopodobniej największym żyjącym polskim kompozytorem”).
Anna Hudyka |
W tym
momencie kilka słów o samym kościele świętych Piotra i Pawła.
Jak już
wspomniałam mieści się on na najbardziej reprezentacyjnej ulicy Krakowa – ulicy
Grodzkiej prowadzącej wprost do Królewskiego Wawelu.
Anna Hudyka |
Świątynia
powstała z fundacji króla polskiego Zygmunta III Wazy. Ufundowana została dla
Jezuitów, a inspirację stanowiła architektura sakralna
barokowego Rzymu.
Dlaczego
dla Jezuitów?
W drugiej połowie XVI
wieku, po zakończeniu soboru trydenckiego, do Krakowa przybyli Jezuici,
przynosząc ze sobą idee kontrreformacji oraz nową, barokową wizję kościelnej
architektury.
Anna Hudyka |
Początkowo Jezuitom przeznaczono
skromny kościół świętej Barbary, wkrótce jednak narodził się pomysł budowy
godniejszej świątyni. Aby jak najlepiej służyć wypełnianiu kontrreformacyjnej
misji zakonu, miała stanąć w centrum miasta i zdominować urbanistyczne
otoczenie. Udało się uzyskać finansowe wsparcie oddanego kwestiom wiary króla
Zygmunta III Wazy i w latach 1597-1619 wzniesiono pierwszy w Polsce kościół
barokowy.
Świątynia powstała na
planie krzyża łacińskiego. Ze
wspaniałą kamienną fasadą oraz wyśmienicie zaprojektowaną kopułą stanowi ważny
element panoramy miasta. Architektura
wnętrza jest monumentalna, bardzo oszczędna, niemal surowa. Uwagę przyciąga
przede wszystkim ołtarz główny z obrazem przedstawiającym wręczenie
świętemu Piotrowi kluczy do Rzymu. Bogata dekoracja wnętrza obrazuje działalność misyjną jezuitów.
Pracami przy powstaniu
kościoła kierowali: Giuseppe Brizio (włoski architekt wczesnego baroku
pracujący na dworze królów polskich), Giovanni Maria Bernardoni (Giovanni Maria Bernardoni – pochodzenia włoskiego
polski architekt, przedstawiciel wczesnego baroku, jezuita) i Giovanni Trevano (Giovanni
Battista Trevano – pochodzący z Lugano, architekt tesyński, tworzył w
Rzeczypospolitej od 1595. Od roku 1613 architekt nadworny króla Polski Zygmunta
III Wazy, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli wczesnego baroku
rzymskiego.). Dziełem tego ostatniego są: fasada, kopuła i projekt
dekoracji wnętrza.
Anna Hudyka |
Świątynia
poprzez swą architekturę nawiązuje do kościoła jezuickiego Il Gesu w Rzymie.
Mówimy o budowli barokowej, jednonawowej, z transeptem (nawa poprzeczna, część
kościoła, nawa prostopadła do osi kościoła, położona pomiędzy prezbiterium a
resztą jego budynku) i półkoliście zamkniętym prezbiterium, po obu stronach
nawy umieszczone zostały rzędy kaplic.
Charakterystyczne
jest również wejście do kościoła – ogrodzenie składające się z cokołów, na
których widzimy figury 12 apostołów. Jest też okazała, dwukondygnacyjna fasada
i to właśnie ona stanowiła pierwowzór dla innych polskich świątyń. W samej
dekoracji fasady zobaczymy: rzeźby świętych jezuickich będących dziełem Davida
Heela (niemieckiego pochodzenia jezuicki
rzeźbiarz i snycerz tworzący w Małopolsce w latach 20. XVIII wieku. W latach
1690-1694 pracował w warsztacie Meinrada Guggenbichlera w Mondsee nieopodal
Salzburga. Do zakonu Jezuitów wstąpił w Krakowie 17 września 1719 roku.)
wykonawcy wspomnianych 12 apostołów (1723), godło Towarzystwa Jezusowego oraz
herb króla Zygmunta III Wazy z orderem Złotego Runa. W niszach górnej
kondygnacji umieszczono natomiast figury świętych Zygmunta i Władysława (XVII
wiek).
Anna Hudyka |
Jak
wspomniałam powyżej we wnętrzu kościoła wzrok przykuwa zwłaszcza późnobarokowy
ołtarz główny wykonany w 1735 roku projektu
Kacpra Bażanka (polski architekt epoki baroku specjalizujący się w
architekturze sakralnej), z obrazem Giuseppe
Brizio (włoski architekt wczesnego baroku tworzący na dworze królów polskich)
– widzimy wręczenie kluczy do Rzymu świętemu Piotrowi (około 1820). Boki zdobią
rzeźbione kompozycje tronów podtrzymywanych przez doktorów Kościoła – to dzieło
Antoniego Frączkiewicza (polski rzeźbiarz epoki baroku, tworzący w Małopolsce
na początku XVIII wieku, około 1735), zwieńczone obrazami Szymona Czechowicza (malarz barokowy, autor licznych obrazów religijnych i
portretów, urodzony w 1689 w Krakowie, zmarł w 1775 w Warszawie)
symbolizującymi Kościół zachodni i wschodni. Absydę (pomieszczenie na rzucie półkola, półelipsy lub wieloboku, dostawione do
bryły budynku, często świątyni i otwarte do jej wnętrza) wypełnia
dekoracja stiukowa wykonana przez Giovanniego Battistę Falconiego (około 1633, włoski – urodzony w pobliżu Mediolanu – sztukator
barokowy działający pod wpływem szkoły rzymskiej w Krakowie w pierwszej połowie
XVII wieku. Tworzył w Polsce w latach 1630–1658, autor wczesnobarokowych
dekoracji stiukowych w wielu kościołach): Spotkanie św. Piotra i Pawła,
sceny ich męczeństwa, posągi patronów Polski – świętych Wojciecha i Stanisława.
Większość
wyposażenia świątyni pochodzi z 1 połowy XVIII wieku. Należy zaznaczyć, że
brązowa chrzcielnica z 1528 roku stojąca przy filarze kopuły została
przeniesiona ze zburzonego kościoła Wszystkich Świętych. Godne uwagi są również
rzeźby: pomnik nagrobny biskupa Andrzeja Trzebickiego (1607-1679, między
innymi: biskup krakowski i przemyski, podkanclerzy koronny, kanonik krakowski, w 1674 pełnił funkcję
interraksa w zastępstwie prymasa), późnobarokowy nagrobek rodziny
Branickich (projekt Kacpra Bażanka, 1720-27, polski architekt epoki baroku),
pomnik wspomnianego księdza Piotra Skargi - Oskara Sosnowskiego (1869, wybitny
polski rzeźbiarz, architekt konserwator zabytków), nagrobek rodziny
Rohozińskich i Michałowskich z posągiem Ecce Homo (motyw w sztuce chrześcijańskiej przedstawiający ubiczowanego Chrystusa w
koronie cierniowej) Marcelego Guyskiego (1874-78, polski rzeźbiarz, twórca portretów i medalionów),
figura Maurycego Poniatowskiego - Wiktora Brodzkiego (1881, polski rzeźbiarz, członek honorowy Towarzystwa Muzeum
Narodowego Polskiego w Rapperswilu od 1890 roku, zmarł w 1904 roku w Rzymie),
brązowy posąg powstańca Maurycego Drużbackiego - Antoniego Madeyskiego (1912, Antoni Franciszek Mieczysław Madeyski herbu Poraj –
polski rzeźbiarz i medalier).
Anna Hudyka |
W skrócie: budowę kościoła według
projektu Giovanniego de Rossi, prowadził Giuseppe Brizio, następnie
zmodyfikował Giovanni Maria Bernardoni. Ostateczny kształt świątyni nadał
Giovanni Trevano, autor fasady, kopuły i wystroju wnętrz, wzorujący się na
wczesnobarokowych, jezuickich kościołach rzymskich.
Odpust ku czci świętych
Apostołów Piotra i Pawła odbywa się dnia 29 czerwca.
Źródła:
Anna Hudyka |
Post molto interessante,grazie Anna!
OdpowiedzUsuńHi Olga!
UsuńI'm glad you like my post. Krakow is a wonderful, wonderful city!!! In my opinion it's the pearl of Poland!
Olga, I salute you and I wish you a good day!
Boa tarde de quinta-feira, com muita paz e saúde. Um excelente mês de novembro minha querida amiga Anna.
OdpowiedzUsuńGrande abraço carioca.
OdpowiedzUsuńI thank you Luiz! Luiz, for you and your family I wish you all the best too!!!
UsuńLuiz, my friend, I will tell you that I with the place I described have special memories. I will never forget! I was in this church and the National Pantheon last summer. I met a married couple from Ukraine there. They were elderly people. They fled from the war. While they were living in Ukraine this gentleman was no longer working, his wife was teaching English at a higher school. We talked for a few minutes. These people showed me pictures of their street and house bombed by the Russians.... :(
I had tears in my eyes....